I Huvudet på en bildskapare

F o t o & L i v e t

säsongens första skotertur...

Man kan ju inte säga årets första riktigt ännu...  - men nära är det ju!

Vädret är verkligen konstigt!

Det är på tok för lite snö och vädret är i obalans, verkligen helt onaturligt att det är så här denna årstiden?

Så här mysigt väder var det på julaftonen, som det ska vara denna årstiden

men...

på morgonen, några timmar senare så hade snöandet övergått till regn, för nu var det helt plötsligt plusgrader igen?

Men, tänkte ändå köra skoter idag, för tänkte köpa mig en HERO liten actionkamera som man kan ha på skoter, mc etc, en smidig liten sak..

Nu hittade jag en likvärdig kamera, en AEE SD21 http://www.aee.se så tänkte ta tillfälle att testa kameran på skotern idag.

Här har jag monterat ett snabbfäste på styret på min snöskoter

Fjärrkontrollen för att starta filmkameran eller ta en stillbild, smart med en klämma bak så man kan fästa den nästan var som helst.

Är som lite isigt... Här är skotern i alla fall, en Polaris 4-taktare med Turbo notera var jag placerat kameran här.

kanske inte smartaste placeringen kommer det att visa sig...

För framvagnen viker in när man hoppar eller om det är väldigt ojämt och då trycker den på kameran. Kolla in vidvinkeln 180 grader på den lilla kameran.

( stillbild tagit med AEE Actionkameran )

Kan säga att stillbilderna blir väldigt dålig kvalité tycker jag, men man är ju van med lite bättre kvalité än så. filmen tycker jag blir ok, men går ju inte jämföra med ex 5d MK3 eller liknade, men fungerar till ändamålet kan jag säga, för tror inte jag vill ha min systemkamera placerad där jag placerade denna kamera :-)

fick i alla fall härligt väder, så var riktigt härligt ute trots allt!

provade placera kameran på tre olika ställen under testet

Här fram på huven, placerad så man ser en bit av motorhuven samt skidspetsarna

vidvinkel bild från dagen, men denna är tagit med 5DMK3 :an

Här gjorde jag en liten film från denna premiärtur

eller direktlänk till "tuben"

http://youtu.be/Qen9MwM_s9A


Någon annan som testat eler har någon Actionkamera? kommer att köpa en billigare variant av en helikopter under 2014 för att testa...


Gott Nytt år på er alla!


/Ricke



Postat 2013-12-30 03:52 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Snöskoterns dag

I går kan man säga att det var snöskotern´s dag för mig, för jobbade med min och min sons skoter hela dagen i går :-)

Kan ju säga att ibland har jag nytta av min uppväxt :-) föddes av västerbottens största snöskoterhandlare, för min farsa och morsa ägde och drev Motor & Fritid från 1964-1999, så fick lära mig både skruva och vårda snöskotrar när jag i princip föddes på en sådan maskin. Jag minns att vi sålde ca 150 nya skotrar per år och ca 400-450 begagnade per säsong, vi var 11 anställda med en enormt stor lokal, sålde Yamaha, Skidoo, Polaris, Ockelbo, Lynx så fanns lite att göra den tiden :-)

Jag har en Polaris FST Switchback Turbo, det sitter en 4-taktsmotor i den och det var dax för oljebyte, köpte den i fjol så har inte skruvat i den tidigare. Så undrade hur man byter motorolja på den då den inte har någon oljeplugg? men nu kan jag det och gjorde även en liten instruktionsvideo för dom som vill lära sig själv i stället för att lämna in den för oljebyte service.

Är inte svårt, se video: ( ingen höjdarfilm, men fyller sitt syfte ) :-)

Efter servicen av min Polaris så gick jag på min sons skoter som jag lovat renovera.

En gammal Yamaha Phazer II med elstart som sett sina bästa dagar, dynan var trasig, huven en spricka på och ser allmänt sliten ut.

Tur man har stor studio som man rymmer lite större prylar att fota i :-)

Nu är det sytt ett nytt dynöverdrag ( tack Börje Ederlöf ) så nu ska jag trycka YAMAHA på sidorna så det blir lite snyggare och kommer att passa bättre till den nya designen.

Satte på två tejpbitar där trycket ska vara.

Jag öppnar ett program i datorn, skriver in YAMAHA som deras logo ser ut med liknande typsnitt, bestämmer storleken

Sedan gör jag en vektoriserad fil i eps och öppnar det i skärmaskinens program, därefter spegelvänder jag texten innan utskärning och bestämmer vilket skärtryck för materialet jag ska trycka YAMAHA med.

Nu skär kniven ut texten YAMAHA som sedan ska plockas och tyckas på dynan...

Här plockar jag bort det överflödiga så Texten Yamaha kommer fram

Sedan trycker jag fast det med en Permapress tryckmaskin.

Såja, nu är trycket klart, alla delar som ska monteras ihop på dynan ligger klara.

Den gamla dynan som ska få nytt liv...

Fick även byta ut trävirket under dynan, för det var uppruttet och helt förstört :-(

Sedan är det bara att "skuta fast" dynöverdraget med en häftpistol, stundvis använde jag samma tång som jag har för att spänna canvasdukar när man monterar dessa, så är liknande jobb med att spänna fast ett dynöverdrag.

Såja, bara nita fast ramen runt locket bak samt lyset som ska skruvas fast...

Nu sitter dynan på plats, passade även på att köpa nya lamproi fram och bak som jag monterade in.

Nu ska jag laga en spricka i huven innan resten av utsidan får sig en omgång...

Jag använder glasfiber, samma material som man gör en båt i glasfiber, det är det enda som håller, efter det har härdat så skär man bort det överflödiga som sticker ut.

Jag torkade bort det överflödiga som runnit  innan det började härda.

Nu är grovjobbet klart, så nu börjar designen och finliret, men hinner inte med det innan julen, för nu var kl 23.00 och tänkte ge mig för i kväll.

Nu strax före så kommer min son in och frågar om han kan hjälpa till ( det är hans skoter ) hum svarar jag... dax att komma nu :-) jag tänkte ge mig för i kväll och fortsätta med foliera skotern sätta nya dekaler efter julen, så finns inte så mycket mer att göra nu sa jag... men då kom jag på!

- Du kan få skura studion ! :-)

Tur man har en snäll son :-) han dammsög och skurade studion, sedan fick han köra hem skotern, för den går ju använda under julhelgen utan dom nya dekalerna, men dom kommer för det är ju designen och utsidan som är det riktigt roliga att jobba med, i alla fall för mig :-)

God Jul på er alla!!!

Med vänliga Hälsningar Ricke



Postat 2013-12-22 12:08 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Slotsracing i 50år

Se en 3 minuters film från Norsjö Miniracing, se och hör Per Persson en av världens mest kända inom denna sport. ( snabbredigerad )

Per Person har hållit på med miniracing i hela 50år, och han kommer nog att hålla på i många år till. Miniracing kallas det oftast i Sverige, men officiellt heter det Slotsracing och är en liten bil som går på ett spår, Norsjös bana har åtta spår, så åtta bilar kan köra samtidigt, en miniracingbana måste vara minst 30 meter lång. Per Persson är även en känd banbyggare som har byggt banor i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Japan, men han har även och tillhör nog fortfarande en av dom duktigaste i världen på tävlingar runt om i världen.

Vad är miniracing?

Miniracing började någon gång för länge sedan som en utveckling från tågbanor. På 60-talet såldes bilbanor för hemmabruk och för tillverkarna av dessa gällde det att profilera sig. Genom pris eller prestanda.
En del av de tidiga utövarna samlades i klubbar och/eller på kommersiella banor, raceways.

För att visa prestanda på sina bilar, intressera kunder, och därigenom sälja hemmabanor, såg tillverkarna till att få duktiga förare att köra med tillverkarnas bilar.

Rätt snabbt insåg förarna att bilarna måste trimmas och en del var duktigare på att trimma bilar än att köra och därmed var en ny industri född. Många tillverkare dök upp som sålde bilar för tävlingsbruk. Redan på 60-talets mitt så började kopplingen mot "bilbanorna" och dess tillverkare att försvinna.

Skillnaderna i bilar och fart hade blivit för stor och bilar började utvecklas för att i första hand gå fort.

Modellbilar. Man skulle kunna förenkla det och säga att de tidiga bilarna var modellbilar. Bilar som var modeller av "riktiga" bilar men som kördes på en bana. I Tjeckien , och förmodligen England förekommer nog lite tävlingar med dessa typer av bilar.

Skalabilar. Nästa steg är skalabilar. Dessa byggs i någorlunda rätt skala av en riktig bil men är från grunden byggda för att tävlas med. I princip, så är det bara ovanifrån och från sidan som det påminner om en stor bil.
Skalabilar finns i både skala 1/24 och 1/32 (1/24= 1 tjugofjärdedel av en stor bil).
Skalabilar går långsammare än vingbilar och om de körs i skala 1/32 så krävs inte heller så stora lokaler för att rymma en bana.

Vingbilar. Om vi går ett steg vidare och bygger en bil, inte för att den skall påminna om något annat, eller för att den skall se snabb ut, utan för att den skall gå fort så in i helv..e då har du en vingbil.
En typisk bana är Blue-King. 8-spår och 47 meter lång. Banan, som sällan är demonterbar, behöver ungefär 10*15 meter plus yta för mekaniker utrymmer m.m. vilket kan bli svårt att hitta, till rimligt pris i större städer.
När en sådan här bil går bra är den väldigt lättkört men i denna klass, framförallt G-7, krävs många, många år av erfarenhet för att kunna genomföra en tävling bra.

I Sverige så är det, så kallade vingbilar, som har räknats som miniracing eller slotracing bland de flesta. Anledningen till detta är nog att det har varit den typ av bilar som har inordnats både inom Svenska Bilsportförbundet (SBF) och Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF).

Miniracing/slotracing

Från början kallade vi det alltid för miniracing, det vi höll på med, och de som körde radiostyrt kallade sitt för RC (Radio Controlled).
När SBF gjorde sitt reglemente så kom båda sporterna in under namnet miniracing i tävlingskalendern och reglerna och ordet RC användes för Rallycross. Termen spårstyrd- och radiostyrd miniracing används inom SBF för att skilja grenarna åt.
Det engelska ordet för spårstyrd miniracing är slotracing och på denna sajt så är det spårstyrd miniracing som menas både vid orden miniracing och slotracing.

SM och RM

Genom SBF som följer Riksidrottsförbundets (RF) regler har Svenska Mästerskap hållits. För att ett mästerskap skall vara "riktigt" skall det vara sanktionerat via ett förbund tillhörande RF. SBF är ett sådant förbund och därigenom har miniracing en riktig titel, Svensk Mästare.
Även inom MHF anordnas mästerskap. Titeln som vinnaren får är Riksmästare. (Titeln Riksmästare finns även inom SBF).

SBF och MHF har gett den stadga som krävs för att till exempel gemensamma regler skall tas fram och följas. Utan dessa förbund hade miniracing inte kunnat nå ut till föreningar och köras på samma regler.

Regelböckerna försöker att vara så lika ESROCs regler för Europa Mästerskap och de amerikanska som möjligt.

Idag körs många tävlingar utanför dessa förbund. Reglerna som används brukar dock vara ESROCs eller delar därav.

Banor

En bana skall bestå av 4, 6 eller 8 spår och måste vara minst 30 meter lång. Banorna byggs av MDF- eller spånskiva och är oftast permanenta byggen.

Kända banbyggare är bland annat Per Persson som har byggt banor i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Japan.
Hasse Nilsson som tog sina verktyg och for till U.S.A. 1983 och har byggt banor där sedan dess är nog den mest kände banbyggaren. VM-banan 1978 tog andan ur de tillresta amerikanerna.
Steve Ogilvie är en av de mest populära banbyggarna i världen just nu. Exempel på hans banor är Plzens King-bana i Tjeckien.



Postat 2013-12-21 12:13 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Ett enda exemplar av denna

Kul men tidskrävande jobb att designa en skoterhuv.

Det kom in en Morfar med en skoterhuv han ville ha dekaler på som skulle bli en julklapp, så först skissade jag upp dom mot huven på ett papper, sedan skar jag ut dom förhand, därefter klistrade jag dom handskurna dekalerna på en orange pvc bit jag hade liggande

Sedan fotograferade jag av dekalerna sedan ...

öppnade jag bildfilen i datorn, ritade om en sida så den blev vektoriserad, spegelvände den för andra sidan och skar ut i skärmaskinen.

sedan klistrade upp det på den nakna skoterhuven...

och" tvärtog" några bilder i studion av den egendesignade skoterhuven

Så nu är det bara hoppas att Morfar´n och barnen som ska få denna blir nöjda?

vem vet?

Har varit och är enormt mycket jobb, men kul då det är så brett område man jobbar på inom foto & reklam :-)

Ha det gott!

/Ricke



Postat 2013-12-17 22:33 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Snabbtest av DLSR stabilisering

Jag köpte mig lite nya prylar till min 5D MKIII kamera som fungerar bra även som filmkamera, tänkte göra lite mer film i framtiden :-) är ganska skoj, och man ska väl hålla på med det man tycker är kul här i livet?

Är en vecka sedan jag fick tag på prylarna, men har så mycket jobb före julen att jag har inte hunnit testa dem ännu, så nu blev det en väldigt snabbtest :-)

Köpte ett billigt DLSR stabiliseringsstativ på cyberphoto FISHBONE

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fishbone, kostar "bara 700kr"

Nackdelen är att man inte rymmer extra batterigreppet för då finns inte utrymme att hålla i handtaget, men men...

Tycker att det är svårt att skruva fast kameran i den befintliga annordningen på "stativet" men får väl köpa ett bättre längre fram om man känner det är skoj att hålla på och göra en och annan film- reklamfilm?

samt en belysning http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371056  ( 799 kr men nu på rea ) inte det bästa, men fungerar hjälpligt i alla fall.

Och en ljuddammsugare  "Zoom H2n Handy Recorder" verkar fungera bra, men har testat den för lite ännu. den kostade 1389 kr.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=H2N

Testade bara en liten snabbis genom att gå som vanligt i Trappen:

Så ingen riktig film, bara ett test... 

Är vingligt i sidled, så blir till att träna lite mera om man ska gå i en trappa, detta är ju första gången och rom byggdes inte på en dag :-)

Ljudet kommer från igår när jag fick möjlighet att testa spela in ljudet på en musikkonsert dom hade i Norsjö, satt mitt inne bland publiken och dammsög upp ljudet, tror dock det fungerar bättre om jag haft micken framme på scenen, men man måste ju prova sig fram lite...

Har någon ett bra tips på ett bättre stativ? som fungerar bra och är nöjda med? Tacksam för tips och länkar, verkar ju finnas en djungel av dessa stativ?

Mvh Ricke



Postat 2013-12-15 15:35 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
1 2 Nästa 

Tidigare blogginlägg

Kompisar